Double your greens!

Met groenten kun je van je bord een mooi kleurenpalet maken. Mooi om te zien, je krijgt er trek van en je maagsappen beginnen te stromen. Met knollen en bollen, stengels en bladeren, bloemen en vruchten versier je je salade, warme maaltijd of soep.

Niet alleen mooi om te zien, maar ook heel waardevol voor je gezondheid. Groenten bevatten veel vezels. Die vezels zijn voedsel voor de darmbacteriën. Die bacteriën zijn weer nodig voor een goede stoelgang en een sterk immuunsysteem.

Groenten bevatten ook veel vitamines, mineralen en bioactieve stoffen. Sommige van deze stoffen zijn bouwstoffen. Anderen hebben een regelfunctie. En er moet heel wat geregeld worden in ons bijzondere lichaam. Zo is calcium niet alleen een bouwstof voor de botten, maar is het ook nodig bij het regelen van de bloedstolling. En de bioactieve stof bètaglucanaan in paddenstoelen versterkt het immuunsysteem.

Kalium, een van de mineralen die nodig zijn bij het in stand houden van het zuur-basen-evenwicht in je lichaam, komt in groente (en in fruit) in ruime mate voor. Dat zuur-basen-evenwicht is onder andere nodig voor sterke botten. Kalium is ook met andere mineralen zoals magnesium nodig om de hartspier goed te laten werken. (over het zuur-basen-evenwicht volgt binnenkort een aparte blog)

Ieder deel van de plant bevat weer andere voedingsstoffen. Een pastinaak bevat andere mineralen dan spinazie. De wintergroenten zijn ook anders van samenstelling dan de zomergroenten. Door combinaties te maken krijg je veel verschillende vitamines, mineralen en bioactieve stoffen naar binnen. En ziet het er mooi uit!

Het algemene advies is om per dag een portie groente te eten van 200 gram. Nog beter is het om iedere dag twee ruime porties groenten te eten. Zo zorg je goed voor jezelf en blijf je je lijf voorzien van een optimale hoeveelheid vitamines, mineralen en bioactieve stoffen.

Wist je dat een maaltijdsalade meer vitamines, mineralen en vezels bevat dan een lunch met belegde volkoren boterhammen?

Twee porties groenten per dag? Eet een rijk gevulde groentesoep of een salade bij de lunch! Maak een groene smoothie.

0 antwoorden

Plaats een Reactie

Meepraten?
Draag gerust bij!

Geef een reactie

Het e-mailadres wordt niet gepubliceerd. Verplichte velden zijn gemarkeerd met *